Klacht over een bank(ier), naar Tuchtrecht Banken of Kifid? Gepost op 22 oktober 2024 te 12:59.Geschreven door olavwagenaar Ben je niet tevreden over jouw bank, wat kan je dan doen? Afhankelijk van de klacht die je hebt zijn er verschillende mogelijkheden. De meest voor de hand liggende is uiteraard de klacht eerst met jouw contactpersoon bij de bank te bespreken. Maar wat als je er niet samen uitkomt? Er zijn diverse mogelijkheden om je klacht bespreekbaar te maken. Dat kan door jouw klacht door een onafhankelijke instantie te laten beoordelen. In dit blog een uitleg wat je kan doen als jij een klacht hebt over een bank of bankmedewerker. Klacht bij de bank Voor iedere klachtoplossing geldt: bespreek het eerst met jouw contactpersoon bij de bank. Vaak kom je er wel uit. Maar als dat niet zo is? Maak dan eerst gebruik van de klachtprocedure bij de bank. Kijk op de website van jouw bank hoe de klachtenprocedure is ingericht. Kom je er dan nog niet uit? Dan kan je naar een onafhankelijke instantie gaan en daar je probleem voorleggen. Denk hierbij aan de kantonrechter of de rechtbank. Maar er zijn ook instanties die minder formeel en daarmee makkelijker bereikbaar zijn, zoals Kifid en Tuchtrecht Banken. Wat is het Kifid? Het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening) is een onafhankelijk instituut waar consumenten klachten kunnen indienen over financiële dienstverleners, zoals banken, verzekeraars en assurantietussenpersonen. Het doel is om geschillen op een laagdrempelige manier op te lossen zonder dat een rechter nodig is. Een klacht bij Kifid kan alleen worden ingediend over een van de aangesloten leden. De leden van Kifid zijn banken, verzekeringsmaatschappijen maar ook andere financiële dienstverleners, zoals verzekeringsadviseurs. De klacht moet betrekking hebben op een beslissing van de bank of een van de andere leden aangesloten bij Kifid. Voorbeelden zijn het weigeren van een lening, het beëindigen van de klantrelatie of een schadeclaim op jouw verzekering toe te kennen. Heb je een klacht over een beslissing van een bank en wil je meer informatie hoe de klachtenprocedure bij Kifid werkt, klik dan op deze link. Wat is de Stichting Tuchtrecht Banken Tuchtrecht Banken is de onafhankelijke stichting die gaat over de uitvoering van het tuchtrecht behorende bij de bankierseed. Heb je een klacht over een bankmedewerker dan meldt je dat via onze website. We nemen jouw melding in behandeling en kunnen -als er voldoende aanleiding is- onderzoek doen naar wat zich heeft afgespeeld. Vinden wij dat sprake is van schending van een of meer gedragsregels dan wordt een Klacht voorgelegd aan de onafhankelijke Tuchtcommissie Banken. In plaats van een tuchtrechtelijke procedure kan in bepaalde gevallen met de bankmedewerker een schikking worden overeengekomen. Banken kunnen ook een melding indienen wanneer ze vinden dat een bankmedewerker de gedragsregels heeft geschonden. De procedure die we volgen is hetzelfde, dus eerst wordt, indien daartoe voldoende aanleiding is, een onderzoek opgestart om vast te stellen of er sprake is van een schending van de gedragsregels. Ook handhaaft Tuchtrecht Banken een register waarin beëdigden (bankmedewerkers en ex-bankmedewerkers) aan wie een maatregel is opgelegd of waarmee een schikking is getroffen, worden opgenomen. Dit Register is alleen toegankelijk voor de aangesloten banken. Klacht over een bankmedewerker Bankmedewerkers in Nederland moeten zich houden aan de bankierseed. Dit is een belofte waarin ze zeggen hun werk eerlijk en zorgvuldig te doen, en het belang van de klant centraal te zetten. Nederland is het eerste land dat een bankierseed heeft ingevoerd. Inmiddels heeft ook België een bankierseed ingevoerd, waarbij zij het Nederlandse model (grotendeels) hebben gevolgd. Vind jij dat een bankmedewerker niet correct heeft gehandeld en mogelijk de gedragsregels heeft geschonden door bijvoorbeeld gegevens van jou te bekijken zonder dat daartoe een zakelijke aanleiding voor was, of jouw gegevens heeft gedeeld met anderen buiten de bank, dan, of zijn eigen belang heeft laten voorgaan, dan wel heeft gefraudeerd, dan kan je dat melden bij Tuchtrecht Banken. Het verschil tussen Kifid en Tuchtrecht Banken Kort samengevat: met een klacht over het niet integer handelen van een bankmedewerker ga je naar Tuchtrecht Banken, met een klacht tegen de bankinstelling ga je naar Kifid. Ander verschil is dat Tuchtrecht Banken geen (financiële) schadevergoeding toewijst, Kifid kan wel een schadevergoeding toewijzen. Heb je vragen, wil je meer weten? Wil je meer informatie kijk dan op de website van Tuchtrecht Banken of van Kifid. Wil je meer weten over de procedure bij Tuchtrecht Banken dan kan je ook het contactformulier op onze website invullen. We nemen dan contact met je op.
Tuchtrecht Banken vraagt Bunq om opheldering over rekeninggluren Gepost op 27 juni 2024 te 17:49.Geschreven door olavwagenaar Tuchtrecht Banken heeft kennis genomen van de publicatie “Bunq-werknemers keken stiekem in klantrekeningen: ‘Het was te verleidelijk’ “in NRC van vandaag. Het zonder zakelijke grondslag rekeningen bekijken van (bank)klanten is in strijd met de bankierseed. In hetzelfde artikel wordt gemeld dat Bunq de bevoegde autoriteiten heeft geïnformeerd. Tuchtrecht Banken is de instantie waar schendingen van de bankierseed gemeld kunnen worden. Dat het onbevoegd gluren op een bankrekening in strijd is met de bankierseed is een feit en het leidt in vrijwel alle gevallen tot een tuchtrechtelijke sanctie. We hebben op dit moment nog geen meldingen ontvangen en evenmin nadere informatie van de bank ontvangen, zegt Jerry Brouwer van Tuchtrecht Banken. We zullen Bunq om een nadere toelichting vragen. De bankierseed Bankmedewerkers in dienst van een bank met een Nederlandse bankvergunning moeten de bankierseed afleggen zodra zij in dienst treden bij de bank. Aan de bankierseed is een gedragscode verbonden. Worden een of meer regels van de gedragscode geschonden dan kan dit leiden tot een tuchtrechtelijke procedure. In de voorbeelden die NRC aanhaalt zijn het de medewerkers die mogelijk de bankierseed hebben geschonden. Meldingen van de schending van de bankierseed kunnen door eenieder worden ingediend. Veelal worden rekeninggluurders door de banken gemeld, omdat de banken hun systemen zo hebben ingericht dat oneigenlijk raadplegingen van rekeningen door medewerkers gesignaleerd worden. Als die controle in het geval van Bunq zou ontbreken, zou dat ons verbazen. Dit zullen we uiteraard betrekken in ons overleg met Bunq. Klik op de gedragscode voor een uitleg over de regels.
Waarom een bankierseed in Nederland? Gepost op 18 januari 2024 te 13:10.Geschreven door olavwagenaar In een wereld waar financiële transacties centraal staan in ons dagelijks leven, is vertrouwen in banken essentieel. Hoe garanderen we dat deze instellingen betrouwbaar en ethisch handelen? In Nederland is dit vraagstuk aangepakt met de invoering van de bankierseed, een cruciaal instrument om de integriteit binnen de financiële sector te waarborgen. Maar wat is de bankierseed precies, en waarom werken wij in Nederland met de bankierseed? Wat is de bankierseed? De bankierseed is een eed die bankmedewerkers moeten afleggen. Het is een belofte om hun beroep met integriteit en verantwoordelijkheid uit te oefenen, waarbij ze de belangen van de klant vooropstellen. Het doel van de bankierseed is het vertrouwen in de bancaire sector te versterken door het gedrag van bankmedewerkers te bevorderen. In dit blog gaan we dieper in op de bankierseed in Nederland. Waarom een bankierseed? Deze vraag wordt ons vaak gesteld. Logisch omdat Tuchtrecht Banken iedere dag zaken behandelt die gaan over schendingen van de bankierseed. Voor het waarom van de bankierseed moeten we terug in de geschiedenis. Vertrouwen in de bancaire sector Banken en andere financiële instellingen gaan dagelijks om met grote sommen geld. Zij beheren geld, verlenen kredieten en verzekeren de dagelijkse risico’s die we lopen. Als klant moet je erop kunnen vertrouwen dat er zorgvuldig wordt gehandeld en jouw belangen niet worden geschonden. Lehman Brothers Helaas liet het faillissement van de Amerikaanse bank Lehman Brothers zien dat niet iedere bank even zorgvuldig handelt. Lehman Brothers had onverantwoord grote risico’s genomen bij het verstrekken van de hypotheken. De waarde van het onroerend goed bleek onvoldoende om de leningen af te dekken. Het faillissement leidde in 2008 tot de bankencrisis. Het vertrouwen van particulieren en ondernemers in de financiële sector kreeg een grote deuk. Er volgden allerlei initiatieven om het vertrouwen in de financiële sector terug te winnen. Aanpak bankencrisis Na de verkiezingen van september 2012, werd door de coalitiepartners VVD en PvdA in het regeerakkoord ‘Bruggen slaan’ vastgelegd dat als onderdeel van een fundamentele hervorming van de bankensector de bankierseed zal worden, als reactie op de bankencrisis. In het regeerakkoord werd dit als volgt toegelicht: “Maar als bankiers te grote risico’s nemen, kan dat onze economie ook grote schade toebrengen. Die ervaring hebben we en dat willen we niet nog eens meemaken. Daarom zetten we de fundamentele hervorming van de bankensector door, zodat banken weer een positieve bijdrage kunnen leveren aan het herstel van de reële economie. Er komt een verplichte bankierseed met strenge sancties bij overtreding.”, aldus de coalitiepartners in het regeerakkoord. Moreel ethische verklaring Binnen de financiële sector bestond al een moreel ethische verklaring. Bestuurders van financiële ondernemingen waren verplicht deze verklaring af te leggen. De verklaring kreeg de wat verwarrende naam ‘bankierseed’. Verwarrend omdat de verklaring door alle bestuurders in de financiële sector werd afgelegd, dus niet alleen bankiers. Toekomstgericht Bankieren Ook de Nederlandse banken zagen dat er structurele verbeteringen binnen de bankensector moeten worden doorgevoerd om het vertrouwen in de sector terug te winnen. In 2014 kwam de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) met het pakket ‘Toekomstgericht Bankieren’, waarin opgenomen het Maatschappelijk Statuut, de (vernieuwde) Code Banken, en aan de bankierseed verbonden gedragsregels. Invoering bankierseed 2015 De bankierseed waar we het nu over hebben, kwam er uiteindelijk in 2015. Alle bankmedewerkers moe(s)ten de eed afleggen. Met het afleggen van de eed verklaart of belooft de bankmedewerker zich te houden aan gedragsregels die verbonden zijn aan de bankierseed. Het is geen loze belofte. Bij schending van de bankierseed kan het gebeuren dat er een tuchtrechtelijke maatregel wordt opgelegd. Resultaat na acht jaren Sinds 2015 zijn er meer dan 1200 meldingen over schendingen van de bankierseed in behandeling genomen. De Tuchtcommissie Banken heeft in meer dan 200 zaken een uitspraak gedaan, in ruim 50 zaken is met de bankmedewerker een schikking overeengekomen. Na acht jaar bankierseed in Nederland is duidelijk dat deze maatregel invloed heeft gehad op de bankensector. De bankierseed, ooit ingevoerd als reactie op een crisis, is nu een fundament van vertrouwen en verantwoordelijkheid in de Nederlandse bankensector. In de toekomst zal deze eed ongetwijfeld blijven bijdragen aan een transparantere en betrouwbaardere financiële wereld.
Individuele gedragingen in het bancair tuchtrecht Gepost op 8 juni 2023 te 15:41.Geschreven door olavwagenaar In het bancaire tuchtrecht draait het om het individuele gedrag van de bankmedewerker. Bij gedragingen als rekeninggluren of frauderen zal het voor iedereen duidelijk zijn dat er sprake is van niet integer handelen. De gluurder of fraudeur moet hierop worden aangesproken. Vanzelfsprekend zijn er veel meer handelingen die tuchtrechtelijk laakbaar zijn. De invulling van wat wel en niet als laakbaar moet worden gekwalificeerd is soms een lastige. De beloningskwestie is daar een goed voorbeeld van. Zorgvuldig handelen? In de beloningskwestie waren wij van mening dat het besluit tot verhoging van het salaris van de bestuursvoorzitter van de bank niet voldoende zorgvuldig tot stand is gekomen en dat de gevolgen het vertrouwen in de bankensector hebben geschaad. De Tuchtcommissie zag dat anders en oordeelde dat niet gebleken is dat het besluitvormingsproces onzorgvuldig tot stand is gekomen. Voor mij en mijn medewerkers was er voldoende aanleiding om de uitspraak ter toetsing voor te leggen aan de Commissie van Beroep. Met succes, de Commissie van Beroep oordeelde dat het besluit niet met voldoende zorgvuldigheid tot stand is gekomen. Ook wordt het de betrokkenen aangerekend dat zij onvoldoende openheid van zaken wilden geven. Uitvoering bankbeleid? Door verweerders is in de procedure, zowel bij de Tuchtcommissie als de Commissie van Beroep, volgehouden dat zij niet kunnen worden aangesproken, omdat er sprake is van een beleidsbeslissing. Het beloningsvoorstel, zo betoogden zij, betrof immers uitvoering van bankbeleid en daarbij kan geen sprake zijn van individueel handelen dat kan worden getoetst onder het bancaire tuchtrecht. Zowel de Tuchtcommissie als de Commissie van Beroep wezen dit argument af. Het eindoordeel van de Commissie van Beroep luidde dat er wel integer maar niet zorgvuldig is gehandeld. Onderbelicht gebleven In de commentaren die volgden na de uitspraak was er veel aandacht voor de opgelegde maatregel (een berisping) aan drie bestuurders van een grote bankinstelling. Onderbelicht bleef de stelling van de bestuurders dat zij niet kunnen worden aangesproken. Ik vind dat jammer. De uitspraak laat zien dat bestuurders wel aangesproken kunnen worden op hun handelen. Ik herhaal nog maar eens wat de Commissie van Beroep hierover oordeelde. “6.15 De omstandigheid dat het beleid in collectief verband is vastgesteld en nader is ingevuld, maakt niet dat het handelen of nalaten van betrokkenen in dat kader niet meer tuchtrechtelijk getoetst kan worden. Een andere opvatting hieromtrent zou ertoe leiden dat beleidsbepalende bankmedewerkers zich aan het tuchtrecht zouden kunnen onttrekken door telkens als collectief beleid vast te stellen en nader in te vullen.” en “6.16 In het kader van het tuchtrecht moet wel helder zijn welk (persoonlijk) handelen of nalaten aan een tuchtrechtelijke toetsing wordt onderworpen.” Reactie bank onbegrijpelijk In haar commentaar stelt de bank dat de uitspraak indruist tegen de bedoelingen van de bankierseed om het individuele gedrag van de bankiers te beoordelen. Een onbegrijpelijke stelling omdat de Commissie van Beroep uitgebreid toelicht waarom de bestuurders wel zijn aan te spreken. Ook onbegrijpelijk omdat de bank zich kennelijk niet wil neerleggen bij de definitieve uitkomst van de procedure, zeker als je bedenkt dat het bancaire tuchtrecht door de banken zelf in het leven is geroepen. Ik besluit met de woorden van de Commissie van Beroep: “6.6 Het bancair tuchtrecht berust op de gedachte dat het primair aan de in Nederland gevestigde banken zelf is om dit vertrouwen te herstellen. De bank moet er niet alleen voor zorgen dat haar medewerkers de bankierseed afleggen, maar ook het tuchtrecht aanvaarden.” Mr. Jerry Brouwer Algemeen directeur Tuchtrecht Banken
Na taakstraf nu ook beroepsverbod voor stelende bankmedewerker Gepost op 23 juni 2022 te 10:42.Geschreven door olavwagenaar Een bankmedewerker die veroordeeld is tot een taakstraf, ontkomt daarmee niet aan een beroepsverbod als hij ook de bankierseed heeft overtreden. Een man werkte via een uitzendbureau voor een bank en maakte een klantvergoeding van 2100 euro over naar de rekening van een vriend, met wie hij het geld zou delen. Er was geen reden om deze vergoeding te betalen. Nadat de bank aangifte deed van valsheid in geschrifte, oplichting en heling, legde de strafrechter hem een taakstraf op van 32 uur. De algemeen directeur van Tuchtrecht Banken vroeg om een beroepsverbod van 9 maanden, maar de Tuchtcommissie beperkt dit tot 6 maanden. Zij weegt daarbij mee dat de voormalige bankemployé strafrechtelijk is veroordeeld, inmiddels een deel van het bedrag heeft terugbetaald en spijt heeft betuigd. Twee andere voormalige bankmedewerkers mogen een jaar niet in de bancaire sector werken omdat zij geld overmaakten naar zichzelf. In het ene geval ging het om ruim 3500 euro, in het andere om 2500 euro. Ook zij krijgen het beroepsverbod wegens overtreding van de bankierseed, waarin zij beloofden integer te handelen. Over Tuchtrecht Banken Sinds 1 april 2015 moet iedereen die voor een bank werkt de Bankierseed afleggen. Bij deze eed hoort een Gedragscode. Via de bankierseed en de Gedragscode zijn alle ongeveer 66.000 bankmedewerkers in Nederland gebonden aan het tuchtrecht. Als een medewerker zich niet aan de gedragsregels houdt, kan daarvan een melding worden gemaakt bij Tuchtrecht Banken. De aanklager van Tuchtrecht Banken onderzoekt of een bankmedewerker de code heeft geschonden. Hij kan klachten voorleggen aan de onafhankelijke Tuchtcommissie, bestaande uit deskundigen en juristen. Tegen het oordeel van de Tuchtcommissie is beroep mogelijk bij de Commissie van Beroep. Tuchtrecht Banken beheert ook het tuchtregister, waarin de namen worden opgenomen van bankmedewerkers die een sanctie kregen opgelegd. De uitspraken vind je hier: beroepsverbod naast taakstraf geld overgemaakt aan zichzelf tussenbeslissing(1) geld overgemaakt aan zichzelf uitspraak (1) geld overgemaakt aan zichzelf (2) Het persbericht vind je hier.
Lichte stijging ingediende meldingen schending bankierseed Gepost op 24 februari 2022 te 10:39.Geschreven door olavwagenaar Meldplicht banken wettelijk vastleggen? In 2021 heeft Tuchtrecht Banken 152 meldingen van mogelijke schendingen van de bankierseed ontvangen. Een lichte stijging ten opzicht van 2020, toen ontving Tuchtrecht Banken 138 meldingen. Een derde van de meldingen is afkomstig van banken, de overige meldingen komen van particulieren en zakelijke klanten van de banken. Alleen in de jaren 2017 en 2018 werden meer meldingen ingediend. In deze jaren zijn veel meldingen ingediend als gevolg van twee grote zaken. In 2017 hadden namelijk ruim 90 meldingen betrekking op het niet correct afhandelen van hypotheekaanvragen bij een bank. In 2018 was er sprake van een collectieve melding na een landelijke oproep. Jerry Brouwer, algemeen directeur bij Tuchtrecht Banken, ziet dat particuliere bankklanten steeds beter de weg naar Tuchtrecht Banken vinden. “Over de laatste drie jaren steeg het aantal meldingen van 62 naar 106. De bankmeldingen blijven steken op 46, drie jaar geleden waren dat er 41”. ”Banken zijn helaas nog terughoudend met het melden van mogelijke schendingen van de bankierseed. De meldingen die worden gedaan zijn daarbij veelal aan te merken als dertien in een dozijn. Meldingen over ‘rekening gluren’ en geld overmaken op eigen rekening komen veelvuldig voor. Zeer terechte meldingen maar waar blijven de ‘grijze gebied zaken’?”, vraagt Brouwer zich af. Als voorbeeld noemt hij zaken over (de gevolgen van) leidinggeven en de cultuur bij mistanden. Of zaken over het gebruik van geautomatiseerde advisering die bijvoorbeeld tot discriminatie leidt. “Beleid op zichzelf valt niet onder het bankentuchtrecht. Dat is namelijk gericht op het handelen van medewerkers. Maar als de uitvoering van het beleid tot ongewenste gevolgen leidt, en dit niet wordt voorkomen, kan dat mogelijk verwijtbaar handelen opleveren. Mogelijk kan dat wel als schending van de bankierseed worden aangemerkt. Juist dit soort zaken kunnen helpen om op die gebieden te komen tot duidelijke normen voor de sector”, stelt Brouwer. Binnen de bankinstellingen zal volgens Brouwer kritischer moeten worden gekeken naar het eigen beleid voor meldingen bij Tuchtrecht Banken. Onderling kunnen de banken tot meer uniformiteit komen. De verschillen tussen de banken zijn namelijk ook goed zichtbaar. Uit de jaarcijfers blijkt dat het aantal meldingen van de vier grootbanken sterk verschilt. Statistisch gezien lijken deze verschillen onwaarschijnlijk en lastig te verklaren. Dit doet vermoeden dat banken nog te veel een eigen invulling geven aan het tuchtrecht en het doen van meldingen. Antoinette van Rijn, voorzitter van de Tuchtcommissie Banken zei hierover al eerder: ‘Het intern afdoen van gedragingen in strijd met de bankierseed wekt buiten de bank de indruk dat bankmedewerkers bij deze banken niet verduisteren, niet onbevoegd op rekeningen kijken, geen documenten vervalsen, niet wegkijken als moet worden ingegrepen en altijd integer handelen.’ Het bancaire tuchtrecht is vastgelegd in de Wet op het financieel toezicht (Wft). Hoewel melden inherent onderdeel uitmaakt van het tuchtrecht, is in de Wft echter geen meldplicht vastgelegd. Hierdoor is het melden van zaken voor de banken te vrijblijvend en kunnen bedoelde verschillen tussen de banken optreden. Brouwer pleit ervoor dat wettelijk wordt vastgelegd dat de banken altijd een melding moeten doen als er mogelijk sprake is van een schending van de bankierseed of de daaraan verbonden gedragscode. Vervolgens ligt de afweging bij Tuchtrecht Banken of de schending voldoende ernstig is. Daarmee wordt de gelijkheid en rechtszekerheid bevorderd én ook het aanzien en de werking van het bankentuchtrecht. Lees hier het hele persbericht.
Geen oordeel tuchtrechter over witwasaffaire Gepost op 1 februari 2022 te 19:22.Geschreven door olavwagenaar De Tuchtcommissie Banken zal geen oordeel geven over de vraag of individuele medewerkers van een bank voldoende hebben gedaan om witwassen te voorkomen. De informatie die de bank heeft verstrekt aan de Stichting Tuchtrecht Banken geeft onvoldoende zicht op concrete gedragingen van medewerkers van de bank. Daarom kan niet worden beoordeeld of zij de bankierseed hebben geschonden. Dit blijkt uit een uitspraak van de voorzitter van de Tuchtcommissie. De uitspraak hangt samen met de zogenaamde witwasaffaire. In 2018 trof het Openbaar Ministerie met een bank een schikking van 775 miljoen euro voor jarenlange en structurele overtreding van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Bij Tuchtrecht Banken kwamen vervolgens ruim 200 meldingen binnen dat (voormalige) bestuurders en commissarissen hierdoor de bankierseed hadden geschonden. Na onderzoek concludeerde de algemeen directeur van de stichting dat geen overtredingen konden worden vastgesteld. Hij besloot daarom geen klacht in te dienen bij de Tuchtcommissie. Een aantal melders diende een herzieningsverzoek in tegen die beslissing. De voorzitter van de Tuchtcommissie bevestigt nu de beslissing van de algemeen directeur en wijst de herzieningsverzoeken af. De uitspraak betekent dat er geen tuchtrechtelijk oordeel komt over de vraag of individuele bankmedewerkers anders hadden kunnen of moeten handelen. De voorzitter van de Tuchtcommissie noemt dit in de uitspraak betreurenswaardig, maar door de beperkte mogelijkheden van het bankentuchtrecht is dit volgens de voorzitter helaas niet anders. Zij wijst erop dat de algemeen directeur beperkte mogelijkheden heeft om zelfstandig onderzoek te doen; hij moet zich baseren op de informatie die de bank aanlevert. De bank zelf zag een “collectief falen” in de naleving van de Wwft-verplichtingen en nam arbeidsrechtelijke maatregelen tegen individuele medewerkers. Bij deze maatregelen speelden de functie van de bankmedewerker, de betrokkenheid bij het beleid en verzachtende omstandigheden een rol. De bank deed zelf geen melding bij Tuchtrecht Banken en maakte de verwijten aan de medewerkers, ook nadat de algemeen directeur daar uitdrukkelijk om had gevraagd, niet concreet. De algemeen directeur van Tuchtrecht Banken kon daardoor niet vaststellen welk handelen of nalaten van individuele bankmedewerkers de structurele overtreding van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme heeft veroorzaakt. Schendingen van de bankierseed kunnen daarom niet worden vastgesteld. Voor leden van de Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen van een bank gelden ook wettelijke eisen van “geschiktheid”. Eén van de melders voerde in het herzieningsverzoek aan dat het optreden van deze leden niet aan deze eisen voldeed. Maar volgens de voorzitter van de Tuchtcommissie ligt het op de weg van de toezichthouder DNB om hierover een oordeel te geven. Dat oordeel is niet aan de Tuchtcommissie Banken. De uitspraken vind je hier.
Banken laten potentieel bankierseed nog te veel liggen Gepost op 13 januari 2022 te 11:38.Geschreven door olavwagenaar ‘Sustainable Finance Lab bestaat tien jaar, een feest om dit te vieren zit er nu niet in’, lees ik in het FD van 27 november 2021. Wel een interview met de oud-voorzitter en oprichter Herman Wijffels en Irene van Staveren, bestuurder van het eerste uur. Cultuuromslag nodig De kop is duidelijk: ‘Meer fatsoen eisen verandert de bankcultuur niet’. In het interview geeft Van Staveren aan dat een cultuuromslag nodig is bij de banken. En die kan je niet van bovenaf opleggen. Dingen zoals de uitdijende compliance, bankierseed en de zorgplicht zitten de bankiers meer in de weg om hun morele kompas te volgen dan die te helpen. Kort gezegd extrinsieke motivatie schiet zijn doel voorbij. Waardegedreven bankieren, dat is het doel, aldus Van Staveren. Opvallend is dat Wijffels en Van Staveren zich richten op een instrument, namelijk het stellen van een doel. Het enkel vaststellen van een doel zal er nooit toe kunnen leiden dat het doel ook wordt bereikt. Gelukkig wordt dit onderkend, ‘woorden zijn geen daden’ zeggen ze. Van binnenuit veranderen De meeste banken zijn nog niet zover dat de purpose waarvoor ze staan daadwerkelijk vorm heeft gekregen in de dienstverlening, het personeelsbeleid en beslissingen. Dat verbaast me niet. Er is een lange weg te gaan. In 2014 gaf de NVB met Toekomstgericht Bankieren aan hoe de bancaire wereld er uit moet komen te zien. Onderdelen van Toekomstgericht Bankieren zijn het Maatschappelijk Statuut, de Code Banken en de Gedragsregels verbonden aan de bankierseed. De bankierseed is op 1 april 2015 ingevoerd. Niet een van buiten opgelegd ding, maar een door de sector zelf voorgesteld instrument om het vertrouwen in de bankensector te versterken. Niet van buitenaf iets eisen, maar van binnenuit veranderen dus. Urgenda We zijn het er steeds meer over eens dat maatschappelijk verantwoordelijk handelen meer vraagt dan het gescheiden inzamelen van afval en vermindering dan wel verbod op het gebruik van bepaalde gewasbeschermingsmiddelen. Het gaat echt verder. Dit zien we op veel plaatsen terug. Voor Nederland is het toch wel de Urgenda-procedure die heeft laten zien dat verduurzaming kan worden afgedwongen door de rechter. De door de rechter opgelegde plicht om de CO2 met 20% te reduceren werd uiteindelijk breed gesteund. Waarom haal ik de Urgenda-procedure aan? Urgenda laat zien dat niet alleen de intrinsieke motivatie om tot een doel te komen, een uitkomst biedt. Gedragsverandering kan ook worden bereikt door extrinsieke motivatie. De bankierseed is een munt met twee kanten. Het aan de eed verbonden tuchtrecht is ingevoerd om het vertrouwen in de bankensector te versterken. Daarmee wordt invulling gegeven aan de intrinsieke motivatie om de integriteit binnen de sector te verhogen en het vertrouwen in de bankensector te versterken. Het is de bankmedewerker die zelf en wel overwogen de bankierseed aflegt en daarmee de Gedragscode onderschrijft. En de medewerker zal zelf zijn of haar weg daarin moeten vinden bij de dagelijkse werkzaamheden. Tuchtrecht middel om gesprek aan te gaan Waar twijfel bestaat over het handelen van een bankmedewerker kan een ieder, consument, ondernemer, collega bankmedewerker of werkgever een melding indienen bij Tuchtrecht Banken. De melding wordt beoordeeld en kan worden voorgelegd aan de Tuchtcommissie. Dat kan leiden tot een tuchtrechtelijke maatregel, zoals een berisping, boete of een beroepsverbod. Hier zien we de extrinsieke motivatie terug, de andere zijde van dezelfde munt. Maar het tuchtrecht is meer dan een stok achter de deur. In aanvulling op de bankierseed is het tuchtrecht ook een middel om als bankmedewerker, bank en maatschappij gezamenlijk het gesprek aan te gaan over wat als integer en deskundig kan worden gezien. En waarbij normen kunnen worden bepaald die duidelijkheid verschaffen, inclusief over duurzaamheid. Ook de uitspraken van de Tuchtcommissie kunnen normstellend werken. Onder andere om die reden worden deze gepubliceerd op de website van Tuchtrecht Banken (www.tuchtrechtbanken.nl). Belangrijk hierbij is dat ook de banken zelf het handelen van een medewerker kunnen laten toetsen. Zij kunnen immers zelf een melding doen bij Tuchtrecht Banken. Bankensector aan zet Kortom de bankierseed zit de bankier niet in de weg maar helpt de bankier zijn morele kompas te bepalen en te volgen en geeft invulling aan waardegedreven bankieren. Of beter gezegd; heeft de potentie dat te doen. Daar ligt nog een uitdaging. Gaat de sector dat oppakken of wacht de sector totdat zijzelf daartoe extrinsieke motivatie ondervindt? Jerry Brouwer Algemeen Directeur Tuchtrecht Banken
Beroepsverboden voor bijklussende bankmedewerkers Gepost op 15 december 2021 te 09:43.Geschreven door olavwagenaar Toen een bank in 2019 nieuwe mensen zocht om witwassen op te sporen, richtten drie medewerkers van diezelfde bank een eigen bedrijf op om kandidaten voor te dragen. Ze lieten na om de nevenactiviteit bij de bank te melden. De Tuchtcommissie Banken legt hen een beroepsverbod op wegens overtreding van de Bankierseed. Twee van de medewerkers, die inmiddels niet meer bij de bank werken, mogen zes maanden niet actief zijn in de bancaire sector, voor de andere geldt een beroepsverbod van vijf maanden. De eerste twee geven volgens de Tuchtcommissie “geen enkele blijk van inzicht” in het kwalijke van hun gedrag, de derde erkent wel verkeerd te hebben gehandeld en ervan te hebben geleerd. De Tuchtcommissie baseert het beroepsverbod ook op andere overtredingen van de gedragsregels. De Tuchtcommissie verwijt de medewerkers ook dat zij CV’s vervalsten van kandidaten die zij voordroegen bij de bank, door te vermelden dat ze een cursus zouden hebben gevolgd terwijl dit niet waar was. Een van de medewerkers betaalde een “aanbrengvergoeding” van 2500 euro aan de andere omdat die hem had geholpen om bij de bank te kunnen gaan werken. directe link naar de uitspraken: TRB-2021-4427-TC TRB-2021-4428-TC TRB-2021-4429-TC Download hier het persbericht.
Wat gebeurt er met een melding? Gepost op 16 november 2021 te 15:34.Geschreven door olavwagenaar In dit blog leggen we graag uit hoe een melding over een schending van de bankierseed wordt behandeld. We geven aan welke stappen er worden gezet en hoeveel tijd daarvoor wordt vrijgemaakt. Kortom: een korte inkijk in de procedure bij Tuchtrecht Banken. De melding Het begint met de melding. De melding kan door iedereen worden ingediend. Driekwart van de meldingen wordt ingediend door particulieren en ondernemers. De overige meldingen komen van de banken. Iedere melding wordt binnen een week in behandeling genomen en gecontroleerd op de formele vereisten. Daarna wordt er telefonisch en/of schriftelijk contact opgenomen met de melder. De melder krijgt nog twee weken de gelegenheid om de melding toe te lichten en aan te vullen, bijvoorbeeld met bewijsstukken. Onderzoek of afwijzing Op basis van alle informatie wordt vervolgens besloten een onderzoek op te starten of de melding niet in behandeling te nemen. De Algemeen Directeur streeft ernaar deze beslissing binnen vier weken te nemen (nadat de informatie compleet is). De melder wordt hiervan op de hoogte gebracht. Het onderzoek begint De Algemeen Directeur start het onderzoek op. Te beginnen met het opvragen bij de bank van de naw-gegevens van de bankmedewerker, de datum van het afleggen van de bankierseed en verdere aanvullende gegevens. De bank krijgt twee tot vier weken de tijd om dit aan te leveren, afhankelijk van hoeveel aanvullende informatie wordt opgevraagd. Als het veel informatie betreft, heeft de bank soms langer de tijd nodig. Zodra het dossier compleet is, wordt de bankmedewerker op de hoogte gebracht van de melding die over hem/haar is ingediend en krijgt hij/zij alle stukken toegestuurd. De Algemeen Directeur vraagt de bankmedewerker een reactie te geven. De bankmedewerker kan zich door een (juridisch) adviseur laten bijstaan of zelf een reactie geven. Om dit goed te kunnen doen, krijgt de bankmedewerker hiervoor twee weken of een maand de tijd. In de procedure wordt de bankmedewerker verweerder genoemd. Na de beoordeling van de feiten en het verweer zal er een nieuwe afweging plaatsvinden. Het onderzoek gaat verder of de melding wordt afgewezen. Dit heet dan een sepot. Het onderzoek wordt doorgezet De verweerder wordt uitgenodigd om zijn verhaal in een interview toe te lichten. Deze interviews vinden als gevolg van het coronavirus digitaal plaats. Van het interview wordt een verslag gemaakt. De bankmedewerker mag hierop een aanvulling geven. Het onderzoek wordt vervolgens afgerond met een beslissing van de Algemeen Directeur. De melding kan worden geseponeerd, er kan een schikking worden voorgesteld of er kan een klacht worden voorgelegd aan de Tuchtcommissie Banken. Het hele onderzoek duurt al met al ongeveer vier maanden. Vanaf de melding tot aan hier zijn er minimaal 10 maanden verstreken. Niet eens met een besluit? Krijg je als melder te horen dat de melding niet in behandeling wordt genomen (afgewezen), of wordt de melding niet voorgelegd aan de Tuchtcommissie (sepot) dan kan je een herziening vragen aan de Voorzitter van de Tuchtcommissie Banken. Wordt het verzoek om herziening toegewezen dan zal de Algemeen Directeur een nieuw besluit moeten nemen. Vaak zal dat betekenen dat er alsnog een klacht wordt voorgelegd aan de Tuchtcommissie Banken. De Tuchtcommissie Banken Nadat de klacht aan de Tuchtcommissie is verzonden, vraagt de secretaris van de Tuchtcommissie aan de verweerder om binnen vier weken een schriftelijke reactie te geven op de klacht. Nadat het verweer binnen is, volgt er een zitting. De oproep wordt minimaal een maand van tevoren aan de partijen gezonden. Na de zitting heeft de Tuchtcommissie nog zes weken de tijd om de beslissing bekend te maken. Als de Tuchtcommissie meer tijd nodig heeft, kan deze termijn met nog eens zes weken worden verlengd. De procedure bij de Tuchtcommissie Banken duurt ongeveer vijf maanden. De hele procedure van de melding tot en met de bekendmaking van de uitspraak zal dan ongeveer anderhalf jaar in beslag hebben genomen. Dit kan langer zijn als het een complexe zaak betreft of dat door de betrokkenen veel uitstel is gevraagd. De Commissie van Beroep Tegen de uitspraak van de Tuchtcommissie kan nog beroep worden aangetekend. Het beroep moet binnen een maand na de uitspraak worden ingediend. Zowel de verweerder als de Algemeen Directeur kunnen in beroep gaan. Uiteraard krijgen de verweerder en de Algemeen Directeur de gelegenheid om hun standpunten schriftelijk uiteen te zetten en om op elkaar te reageren. Daarna volgt er een zitting waarin de Commissie van Beroep vragen zal stellen en beide partijen de mogelijkheid biedt om de standpunten toe te lichten. De uitspraak van de Commissie van Beroep is de allerlaatste stap in de procedure. Reken erop dat de procedure bij de Commissie van Beroep ook zo’n vijf maanden in beslag neemt. Conclusie Je ziet dat vanaf het moment van het indienen van een melding tot aan de einduitspraak van de Commissie van Beroep tweeënhalf jaar kan zijn verstreken. In dat geval is er zeer regelmatig uitstel gevraagd en verkregen. Ook zie je dat voor de voorbereiding tot aan een eventuele klacht bij de Tuchtcommissie Banken ruim de tijd is vrijgemaakt. Daarmee hebben de melder en de betrokken bankmedewerker voldoende gelegenheid om hun verhaal te doen en kan in alle zorgvuldigheid een afweging van alle belangen worden gemaakt.