Kopiëren van handtekeningen van klanten door bankmedewerker II Gepost op 17 augustus 2018 te 00:00.Geschreven door StuurluiDevelopment TRB-2018-3774-TC Tuchtcommissie, 17 augustus 2018 Deze beslissing maakt onderdeel uit van in totaal 10 soortelijke zaken waarin de tuchtcommissie op 17 augustus 2018 uitspraak heeft gedaan. Verweerder heeft een hypotheekadvies uitgebracht aan klanten van de bank. De klanten hebben de bij dit advies behorende slotverklaring ondertekend. Dit hypotheekadvies diende volgens een controleafdeling van de bank te worden verbeterd. Verweerder heeft deze verbetering verwerkt in een hersteladvies. Dit advies diende, conform het geldende beleid van de bank, aan de klanten te worden gezonden. De klanten dienden de slotverklaring bij dit hersteladvies te ondertekenen en terug te sturen. Verweerder heeft de handtekeningen van de klanten op de oorspronkelijke slotverklaring gekopieerd op de slotverklaring die hoorde bij het hersteladvies. De tuchtcommissie is van oordeel dat verweerder heeft gehandeld in strijd met de gedragsregels door handtekeningen van klanten te kopiëren onder de slotverklaring bij het hersteladvies. Dit handelen kwalificeert niet als integer werken, is in strijd met de wet en andere regels die voor het werk bij de bank gelden, en schaadt het vertrouwen van de samenleving in de bank. De ingediende klacht wordt gegrond verklaard. Met betrekking tot de op te leggen maatregel overweegt de tuchtcommissie dat het de bank is aan te rekenen dat het werkproces met betrekking tot de hersteladviezen niet eerder is aangepast en dat niet voldoende is geluisterd naar geluiden van de hypotheekadviseurs dat een onwerkbaar systeem was gecreëerd. De tuchtcommissie acht aannemelijk dat verweerder niet de bedoeling heeft gehad klanten te benadelen. Het klantbelang is echter ernstig tekort gedaan doordat in de administratie van de bank zich een ondertekend hersteladvies bevond met handtekeningen die niet door de klanten waren gezet en zonder dat de klanten daarvan op de hoogte waren. Dit schaadt het vertrouwen dat de klant in het bankwezen moet kunnen stellen. Er is sprake van een bijzonder ernstige schending van de gedragsregels. Slechts een tijdelijk beroepsverbod vormt een passende maatregel. In beginsel zou een beroepsverbod voor de duur van drie maanden passend zijn. In verband met de bijzondere werkomstandigheden wordt afgeweken van dit uitgangspunt en wordt aan verweerder een beroepsverbod van 2 weken opgelegd. De naam van verweerder wordt opgenomen in het tuchtregister van Stichting Tuchtrecht Banken dat voor aangesloten banken in te zien is als de uitspraak onherroepelijk is. Download hier de volledige uitspraak: TRB-2018-3774-TC
Kopiëren van handtekening van klant door bankmedewerker II Gepost op 17 augustus 2018 te 00:00.Geschreven door StuurluiDevelopment TRB-2018-3746-TC Tuchtcommissie, 17 augustus 2018 Deze beslissing maakt onderdeel uit van in totaal 10 soortelijke zaken waarin de tuchtcommissie op 17 augustus 2018 uitspraak heeft gedaan. Verweerster heeft een hypotheekadvies uitgebracht aan een klant van de bank. De klant heeft de bij dit advies behorende slotverklaring ondertekend. Dit hypotheekadvies diende volgens een controleafdeling van de bank te worden verbeterd. Verweerster heeft deze verbetering verwerkt in een hersteladvies. Dit advies diende, conform het geldende beleid van de bank, aan de klant te worden gezonden. De klant diende de slotverklaring bij dit hersteladvies te ondertekenen en terug te sturen. Verweerster heeft de handtekening van de klant die op de oorspronkelijke slotverklaring was geplaatst, gekopieerd op de slotverklaring die hoorde bij het hersteladvies. De tuchtcommissie is van oordeel dat verweerster heeft gehandeld in strijd met de gedragsregels door de handtekening van de klant te kopiëren onder de slotverklaring bij het hersteladvies. Dit handelen kwalificeert niet als integer werken, is in strijd met de wet en andere regels die voor het werk bij de bank gelden, en schaadt het vertrouwen van de samenleving in de bank. De ingediende klacht wordt gegrond verklaard. Met betrekking tot de op te leggen maatregel overweegt de tuchtcommissie dat het de bank is aan te rekenen dat het werkproces met betrekking tot de hersteladvies niet eerder is aangepast en dat niet voldoende is geluisterd naar geluiden van de hypotheekadviseurs dat een onwerkbaar systeem was gecreëerd. De tuchtcommissie acht aannemelijk dat verweerster niet de bedoeling heeft gehad de klant te benadelen. Het klantbelang is echter ernstig tekort gedaan doordat in de administratie van de bank zich een ondertekend hersteladvies bevond met een handtekening die niet door de klant was gezet en zonder dat de klant daarvan op de hoogte was. Dit schaadt het vertrouwen dat de klant in het bankwezen moet kunnen stellen. Er is sprake van een bijzonder ernstige schending van de gedragsregels. Slechts een tijdelijk beroepsverbod vormt in dit verband een passende maatregel. In beginsel zou een beroepsverbod voor de duur van drie maanden passend zijn. In verband met de bijzondere werkomstandigheden wordt afgeweken van dit uitgangspunt en wordt aan verweerster een beroepsverbod van 2 weken opgelegd. De naam van verweerder wordt opgenomen in het tuchtregister van Stichting Tuchtrecht Banken dat voor aangesloten banken in te zien is als de uitspraak onherroepelijk is. Download hier de volledige uitspraak: TRB-2018-3746-TC
Namaken van handtekeningen van klanten door bankmedewerker I Gepost op 17 augustus 2018 te 00:00.Geschreven door StuurluiDevelopment TRB-2018-37420-TC Tuchtcommissie, 17 augustus 2018 Deze beslissing maakt onderdeel uit van in totaal 10 soortelijke zaken waarin de tuchtcommissie op 17 augustus 2018 uitspraak heeft gedaan. Verweerster heeft drie hypotheekadviezen uitgebracht aan klanten van de bank. De klanten hebben de bij deze adviezen behorende slotverklaringen ondertekend. Deze hypotheekadviezen dienden volgens een controleafdeling van de bank te worden verbeterd. Verweerster heeft deze verbeteringen verwerkt in hersteladviezen. Deze adviezen dienden, conform het geldende beleid van de bank, aan de klanten te worden gezonden. De klanten dienden de slotverklaringen bij deze hersteladviezen te ondertekenen en terug te sturen. Verweerster heeft de handtekeningen van de klanten die op de oorspronkelijke slotverklaringen waren geplaatst nagemaakt en achter de hersteladviezen gevoegd. De tuchtcommissie is van oordeel dat verweerster heeft gehandeld in strijd met de gedragsregels door handtekeningen van klanten na te maken. Dit handelen kwalificeert niet als integer werken, is in strijd met de wet en andere regels die voor het werk bij de bank gelden, en schaadt het vertrouwen van de samenleving in de bank. De ingediende klacht wordt gegrond verklaard. Met betrekking tot de op te leggen maatregel overweegt de tuchtcommissie dat het de bank is aan te rekenen dat het werkproces met betrekking tot de hersteladviezen niet eerder is aangepast en dat niet voldoende is geluisterd naar geluiden van de hypotheekadviseurs dat een onwerkbaar systeem was gecreëerd. De tuchtcommissie acht aannemelijk dat verweerster niet de bedoeling heeft gehad de klant te benadelen. Het klantbelang is echter ernstig tekort gedaan doordat in de administratie van de bank zich ondertekende hersteladviezen bevonden met handtekeningen die niet door de klanten waren gezet en zonder dat de klanten daarvan op de hoogte waren. Dit schaadt het vertrouwen dat de klant in het bankwezen moet kunnen stellen. Er is sprake van een bijzonder ernstige schending van de gedragsregels. Hierom kan niet worden volstaan met een berisping, zoals door klager is voorgesteld, maar vormt slechts een tijdelijk beroepsverbod een passende maatregel. In beginsel zou een beroepsverbod voor de duur van drie maanden passend zijn. In verband met de bijzondere werkomstandigheden wordt afgeweken van dit uitgangspunt en wordt aan verweerster een beroepsverbod van 4 weken opgelegd. De naam van verweerder wordt opgenomen in het tuchtregister van Stichting Tuchtrecht Banken dat voor aangesloten banken in te zien is als de uitspraak onherroepelijk is. Download hier de volledige uitspraak: TRB-2018-3742-TC
Kopiëren van handtekening van klant door bankmedewerker I Gepost op 17 augustus 2018 te 00:00.Geschreven door StuurluiDevelopment TRB-2018-3740-TC Tuchtcommissie, 17 augustus 2018 Deze beslissing maakt onderdeel uit van in totaal 10 soortelijke zaken waarin de tuchtcommissie op 17 augustus 2018 uitspraak heeft gedaan. Verweerder heeft een hypotheekadvies uitgebracht aan een klant van de bank. De klant heeft de bij dit advies behorende slotverklaring ondertekend. Dit hypotheekadvies diende volgens een controleafdeling van de bank te worden verbeterd. Verweerder heeft deze verbetering verwerkt in een hersteladvies. Dit advies diende, conform het geldende beleid van de bank, aan de klant te worden gezonden. De klant diende de slotverklaring bij dit hersteladvies te ondertekenen en terug te sturen. Verweerder heeft de handtekening van de klant die op de oorspronkelijke slotverklaring was geplaatst, gekopieerd op de slotverklaring die hoorde bij het hersteladvies. De tuchtcommissie is van oordeel dat verweerder heeft gehandeld in strijd met de gedragsregels door de handtekening van de klant te kopiëren onder de slotverklaring bij het hersteladvies. Dit handelen kwalificeert niet als integer werken, is in strijd met de wet en andere regels die voor het werk bij de bank gelden, en schaadt het vertrouwen van de samenleving in de bank. De ingediende klacht wordt gegrond verklaard. Met betrekking tot de op te leggen maatregel overweegt de tuchtcommissie dat het de bank is aan te rekenen dat het werkproces met betrekking tot de hersteladvies niet eerder is aangepast en dat niet voldoende is geluisterd naar geluiden van de hypotheekadviseurs dat een onwerkbaar systeem was gecreëerd. De tuchtcommissie acht aannemelijk dat verweerder niet de bedoeling heeft gehad de klant te benadelen. Het klantbelang is echter ernstig tekort gedaan doordat in de administratie van de bank zich een ondertekend hersteladvies bevond met een handtekening die niet door de klant was gezet en zonder dat de klant daarvan op de hoogte was. Dit schaadt het vertrouwen dat de klant in het bankwezen moet kunnen stellen. Er is sprake van een bijzonder ernstige schending van de gedragsregels. Slechts een tijdelijk beroepsverbod vormt een passende maatregel. In beginsel zou een beroepsverbod voor de duur van drie maanden passend zijn. In verband met de bijzondere werkomstandigheden wordt afgeweken van dit uitgangspunt en wordt aan verweerder een beroepsverbod van 2 weken opgelegd. De naam van verweerder wordt opgenomen in het tuchtregister van Stichting Tuchtrecht Banken dat voor aangesloten banken in te zien is als de uitspraak onherroepelijk is. Download hier de volledige uitspraak: TRB-2018-3740-TC
Schikking – Raadplegen klantgegevens zonder zakelijke aanleiding Gepost op 14 augustus 2018 te 00:00.Geschreven door StuurluiDevelopment TRB-2018-3892-AD Algemeen directeur, 14 augustus 2018 Beëdigde heeft zonder zakelijke aanleiding klantgegevens geraadpleegd. Beëdigde heeft daarmee stelselmatig en op grote schaal de privacy van verschillende personen geschonden. De Algemeen directeur heeft beëdigde een schikking in de vorm van een geldboete aangeboden. Beëdigde heeft dit schikkingsvoorstel geaccepteerd. De gegevens van beëdigde zijn opgenomen in het tuchtrechtelijk register. Download hier de beslissing van de Algemeen directeur: TRB-2018-3892-AD
Bekijken klantgegevens zonder zakelijke aanleiding en gebruiken van klantgegevens voor privédoeleinden Gepost op 8 augustus 2018 te 00:00.Geschreven door StuurluiDevelopment TRB-2018-3959-AD Algemeen directeur, 8 augustus 2018 Op basis van onderzoek heeft de Algemeen directeur geconcludeerd dat verweerster zonder zakelijke aanleiding rekeninggegevens van klanten van de bank heeft bekeken. Verweerster heeft voorts klantgegevens gebruikt voor privédoeleinden. Verweerster heeft ingestemd met een berisping en is opgenomen in het namenregister van Stichting Tuchtrecht Banken. Download hier de volledige beslissing: TRB-2018-3959-AD
Bekijken klantgegevens zonder zakelijke aanleiding; schikking Gepost op 11 juli 2018 te 00:00.Geschreven door StuurluiDevelopment TRB-2018-3838-AD Tuchtcommissie, 11 juli 2018 Op basis van onderzoek heeft de Algemeen directeur geconcludeerd dat verweerster zonder zakelijke aanleiding rekeninggegevens van klanten van de bank heeft bekeken. Verweerster heeft ingestemd met een educatieve maatregel. Verweerster wordt opgenomen in het namenregister van Stichting Tuchtrecht Banken. Download hier de volledige tekst van de beslissing: TRB-2018-3838-AD
Schikking – Bekijken klantgegevens zonder zakelijke aanleiding Gepost op 27 juni 2018 te 00:00.Geschreven door StuurluiDevelopment TRB-2018-3940-AD Algemeen directeur, 27 juni 2018 Op basis van onderzoek heeft de Algemeen directeur geconcludeerd dat verweerder zonder zakelijke aanleiding rekeninggegevens van klanten van de bank heeft bekeken. Verweerder heeft ingestemd met een berisping. Verweerder wordt opgenomen in het namenregister van Stichting Tuchtrecht Banken. Download hier de volledige beslissing: TRB-2018-3940-AD
Schikking – Raadplegen van klantgegevens zonder zakelijke aanleiding en delen klantgegevens met derde Gepost op 21 juni 2018 te 00:00.Geschreven door StuurluiDevelopment TRB-2018-3847-AD Algemeen directeur, 21 juni 2018 Op basis van onderzoek heeft de Algemeen directeur geconcludeerd dat verweerder zonder zakelijke aanleiding rekeninggegevens van klanten van de bank heeft bekeken. Verweerder heeft verder vertrouwelijke gegevens gedeeld met één van deze klanten en met een derde. Verweerder heeft ingestemd met een boete. Verweerder wordt opgenomen in het namenregister van Stichting Tuchtrecht Banken. Download hier de volledige beslissing: TRB-2018-3847-AD
Aanpassing van een door de klant ondertekend formulier; berisping – II Gepost op 6 juni 2018 te 00:00.Geschreven door StuurluiDevelopment TRB-2018-3845-TC Tuchtcommissie, 6 juni 2018 Verweerder heeft samen met een collega gegevens verwijderd van een door de klant ondertekend UBO-formulier en dit aangepaste formulier in het digitale dossier van de klant geplaatst. Klanten moeten kunnen vertrouwen op de juistheid van de in systemen van de bank opgenomen informatie. De Tuchtcommissie acht aannemelijk dat verweerder meende niet meer dan een administratieve fout te herstellen. Er is sprake van een incident. Verweerder heeft zich open opgesteld en blijk gegeven in te zien dat hij anders had moeten handelen. Verweerder heeft na het incident zijn baan verloren. Download hier de volledige uitspraak: TRB-2018-3845-TC