Klacht over een bank(ier), naar Tuchtrecht Banken of Kifid? Posted on 22 oktober 2024 at 12:59.Written by olavwagenaar Ben je niet tevreden over jouw bank, wat kan je dan doen? Afhankelijk van de klacht die je hebt zijn er verschillende mogelijkheden. De meest voor de hand liggende is uiteraard de klacht eerst met jouw contactpersoon bij de bank te bespreken. Maar wat als je er niet samen uitkomt? Er zijn diverse mogelijkheden om je klacht bespreekbaar te maken. Dat kan door jouw klacht door een onafhankelijke instantie te laten beoordelen. In dit blog een uitleg wat je kan doen als jij een klacht hebt over een bank of bankmedewerker. Klacht bij de bank Voor iedere klachtoplossing geldt: bespreek het eerst met jouw contactpersoon bij de bank. Vaak kom je er wel uit. Maar als dat niet zo is? Maak dan eerst gebruik van de klachtprocedure bij de bank. Kijk op de website van jouw bank hoe de klachtenprocedure is ingericht. Kom je er dan nog niet uit? Dan kan je naar een onafhankelijke instantie gaan en daar je probleem voorleggen. Denk hierbij aan de kantonrechter of de rechtbank. Maar er zijn ook instanties die minder formeel en daarmee makkelijker bereikbaar zijn, zoals Kifid en Tuchtrecht Banken. Wat is het Kifid? Het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening) is een onafhankelijk instituut waar consumenten klachten kunnen indienen over financiële dienstverleners, zoals banken, verzekeraars en assurantietussenpersonen. Het doel is om geschillen op een laagdrempelige manier op te lossen zonder dat een rechter nodig is. Een klacht bij Kifid kan alleen worden ingediend over een van de aangesloten leden. De leden van Kifid zijn banken, verzekeringsmaatschappijen maar ook andere financiële dienstverleners, zoals verzekeringsadviseurs. De klacht moet betrekking hebben op een beslissing van de bank of een van de andere leden aangesloten bij Kifid. Voorbeelden zijn het weigeren van een lening, het beëindigen van de klantrelatie of een schadeclaim op jouw verzekering toe te kennen. Heb je een klacht over een beslissing van een bank en wil je meer informatie hoe de klachtenprocedure bij Kifid werkt, klik dan op deze link. Wat is de Stichting Tuchtrecht Banken Tuchtrecht Banken is de onafhankelijke stichting die gaat over de uitvoering van het tuchtrecht behorende bij de bankierseed. Heb je een klacht over een bankmedewerker dan meldt je dat via onze website. We nemen jouw melding in behandeling en kunnen -als er voldoende aanleiding is- onderzoek doen naar wat zich heeft afgespeeld. Vinden wij dat sprake is van schending van een of meer gedragsregels dan wordt een Klacht voorgelegd aan de onafhankelijke Tuchtcommissie Banken. In plaats van een tuchtrechtelijke procedure kan in bepaalde gevallen met de bankmedewerker een schikking worden overeengekomen. Banken kunnen ook een melding indienen wanneer ze vinden dat een bankmedewerker de gedragsregels heeft geschonden. De procedure die we volgen is hetzelfde, dus eerst wordt, indien daartoe voldoende aanleiding is, een onderzoek opgestart om vast te stellen of er sprake is van een schending van de gedragsregels. Ook handhaaft Tuchtrecht Banken een register waarin beëdigden (bankmedewerkers en ex-bankmedewerkers) aan wie een maatregel is opgelegd of waarmee een schikking is getroffen, worden opgenomen. Dit Register is alleen toegankelijk voor de aangesloten banken. Klacht over een bankmedewerker Bankmedewerkers in Nederland moeten zich houden aan de bankierseed. Dit is een belofte waarin ze zeggen hun werk eerlijk en zorgvuldig te doen, en het belang van de klant centraal te zetten. Nederland is het eerste land dat een bankierseed heeft ingevoerd. Inmiddels heeft ook België een bankierseed ingevoerd, waarbij zij het Nederlandse model (grotendeels) hebben gevolgd. Vind jij dat een bankmedewerker niet correct heeft gehandeld en mogelijk de gedragsregels heeft geschonden door bijvoorbeeld gegevens van jou te bekijken zonder dat daartoe een zakelijke aanleiding voor was, of jouw gegevens heeft gedeeld met anderen buiten de bank, dan, of zijn eigen belang heeft laten voorgaan, dan wel heeft gefraudeerd, dan kan je dat melden bij Tuchtrecht Banken. Het verschil tussen Kifid en Tuchtrecht Banken Kort samengevat: met een klacht over het niet integer handelen van een bankmedewerker ga je naar Tuchtrecht Banken, met een klacht tegen de bankinstelling ga je naar Kifid. Ander verschil is dat Tuchtrecht Banken geen (financiële) schadevergoeding toewijst, Kifid kan wel een schadevergoeding toewijzen. Heb je vragen, wil je meer weten? Wil je meer informatie kijk dan op de website van Tuchtrecht Banken of van Kifid. Wil je meer weten over de procedure bij Tuchtrecht Banken dan kan je ook het contactformulier op onze website invullen. We nemen dan contact met je op.