Sepot – Benaderen klanten rond vertrek bij bank

11 juli 2019
Sepot

TRB-2019-4314.

De bankmedewerker was beleggingsspecialist en zou boventallig worden verklaard. Hij stuurt aan vijf klanten een bericht over zijn vertrek. In deze berichten verzoekt hij de ontvangers om discreet met deze informatie om te gaan, omdat zijn vertrek bij de bank uitsluitend in beperkte kring bekend is. De bankmedewerker deelt verder zijn privé-nummer met de vraag of hij de klant op een later moment op de hoogte mag houden van zijn toekomstige werkzaamheden, mogelijk bij een eigen adviesbureau. Op een later moment stuurt hij soortgelijke berichten aan twee andere klanten.

De Algemeen Directeur legt geen klacht voor aan de Tuchtcommissie. De melding heeft in de kern betrekking op de vraag of het de bankmedewerker was toegelaten om klanten te benaderen ten behoeve van werkzaamheden na zijn dienstverband bij de bank. Dit betreft een civielrechtelijke kwestie, waarin de Algemeen Directeur zich niet mengt. Voor zover de melding inhoudt dat klanten zijn benaderd voor privédoeleinden, oordeelt de Algemeen Directeur dat de verzending van de berichten geen voldoende ernstige schending van de bankierseed oplevert.

Download hier de beslissing: beslissing AD 4314