Primeur in de bankensector: Chazia Chatbot legt de bankierseed af

Deel deze pagina

Chazia Chatbot heeft de primeur, zij legt binnenkort als eerste bankmedewerker met A.I classificatie de bankierseed af. De bankierseed werd negen jaar geleden ingevoerd om het vertrouwen in de bankensector te herstellen en te versterken. Sinds de invoering hebben meer dan 100.000 bankmedewerkers van hoog tot laag de verplichte bankierseed afgelegd.

Vanaf april kunnen alle bankmedewerkers met A.I classificatie de bankierseed afleggen. De bankierseed wordt in een virtuele omgeving, die eruitziet als een bankkantoor uit de jaren 70 van de vorige eeuw, afgenomen.

Tot op heden gold voor de chatbotters dat zij de bankierseed niet hoefden af te leggen. Reden is dat deze werknemers onder de directe verantwoordelijkheid vallen van hun begeleiders. Nu zij echter een eigen plek hebben verworven binnen de bankensector, is het meer dan logisch dat ook zij de bankierseed mogen afleggen. Een erkenning voor deze specifieke groep van medewerkers. Nadat zij de bankierseed hebben afgelegd, kunnen zij ook direct bankzaken regelen.

Chazia zegt desgevraagd zeer blij te zijn dat ze is toegelaten om als eerste chatbot de bankierseed af te leggen. “Met de sluiting van de bankfilialen zijn wij chatbotters het aanspreekpunt geworden voor alle bankklanten. Ik weet dat er met een kritische blik naar ons wordt gekeken en er best wat kritiek is op ons functioneren, maar dat is onterecht. A.I. stelt ons in staat om zonder meer te voldoen aan de klantverwachting. Ook beschermt A.I. ons en dus de klant voor schending van de integriteitsnormen. En laten we eerlijk zijn, de automatisering is niet meer weg te denken in de bankensector. Alleen de ouderen onder ons kennen nog de acceptgiro en zijn allang gewend aan de bank-app en de pinautomaat. Wij brengen de menselijke factor weer terug. Ik ben verheugd dat de NVB ons de erkenning heeft gegeven die we verdienen”, besluit een enthousiaste Chazia haar reactie.

Jerry Brouwer, algemeen directeur bij Tuchtrecht Banken geeft aan dat iedere bankmedewerker zich heel goed realiseert dat de bankierseed geen loze belofte is. De gedragsregels verbonden aan de bankierseed zijn een vaste leidraad die garant staat voor een integere uitvoering van de dagelijkse werkzaamheden. Schendingen van de bankierseed kunnen leiden tot oplegging van een maatregel, zoals een berisping of een beroepsverbod.
Chazia en haar mede chatbotters nemen meer en meer het klantcontact over. Zij staan soms wel 24 uur per dag paraat om bankklanten verder te helpen. “Het is een goede zaak dat banken zich realiseren dat ook de chatbotters zich zo nodig moeten verantwoorden voor hun gedrag,” aldus Jerry Brouwer.

Tot slot, hoe ziet Chazia de toekomst? “Ik kan nu ook hogerop komen binnen de bank, heb ik uw vraag hiermee beantwoord? Wat kan ik nog meer voor u betekenen?”

Tags
A.I.
Chatbot